مقالات

“اهمیت ترمز‌های عالی برای ایمنی رانندگی: “آشنایی با انواع ترمز‌ها”

آشنایی- با- انواع -ترمز‌ه

آشنایی باانواع ترمزها:

 انواع ترمز ماشین ترمزها یکی از مهمترین اجزای ایمنی در خودروها و دستگاه‌های مکانیکی هستند. آن‌ها برای کنترل و توقف حرکت خودروها و دستگاه‌های مکانیکی به کار می‌روند. ترمزها به صورت معمول در دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: ترمزهای مکانیکی و ترمزهای هیدرولیکی. هر دسته نیز شامل انواع مختلفی از ترمزها می‌شود. در ادامه به بررسی: اهمیت ترمز‌های عالی برای ایمنی رانندگی: آشنایی با انواع ترمز‌ها می‌پردازم:

  1. ترمزاهرمی یا سیمی(ترمزدستی)
  2. ترمزهیدرلیکی(مثل ترمزخودروی فولکس واگن)
  3. ترمزهیدرلیکی بوستری (مثل ترمز اکثرخودروها)

همه این ترمز ها براساس اصطحلاک بین قطعات متحرک وثابت کارمیکنند.ومنشا نیروی متوقف کننده آنها همین اصطحلاک است. اصطحلاک مقاومت دوجسم درتماس باهم دربرابرحرکت است درسیستم ترمز خودرو برای ایجادعمل ترمزگیری ازخاصیت اصطحلاک خشک استفاده میشود.

اصطح لاک در انواع ترمز خودرو:

اصطلاح “ABS” در انواع  ترمز ماشین به مخفف عبارت “Anti-lock Braking System” می‌باشد. این سیستم به عنوان یکی از فناوری‌های ایمنی در خودروها استفاده می‌شود و در کنترل ترمز چرخ‌ها در شرایط خطرناک و جلوگیری از قفل شدن آن‌ها در هنگام ترمزگیری ناگهانی نقش دارد.

عملکرد سیستم ABS به این صورت است که در صورتی که چرخ‌ها قفل شدند و سیستم تشخیص دهد که راننده ترمز را به شدت فشرده کرده است، آن را کاهش  می‌دهد و سپس مجدداً فشار را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. این کار به ادامه کنترل و کنترل دقیق تر خودرو در شرایط اضطراری کمک می‌کند و از انحراف و از دست دادن کنترل بر روی سطح جاده جلوگیری می‌کند.

از مزایای استفاده از سیستم ABS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– افزایش ایمنی در شرایط جاده‌ای بد و هوایی نامساعد.
– کاهش مسافت ترمزگیری و ترمز‌زدن بهبود یافته.
– کاهش احتمال خروج از کنترل و ایجاد تعادل بر روی جاده.
– افزایش کنترل و استحکام خودرو در سرعت‌های بالا.

به طور کلی، ABS یکی از فناوری‌های مهم و ایمنی در خودروهاست که به رانندگان در کنترل بهتر و افزایش ایمنی در شرایط خطرناک کمک می‌کند.

"اهمیت- ترمز‌های -عالی -برای- ایمنی رانندگی: آشنایی با -انواع -ترمز‌ها"

“اهمیت- ترمز‌های -عالی -برای- ایمنی رانندگی: آشنایی با -انواع -ترمز‌ها”

مکانیسم های ترمزچرخ به دونوع اند:

  1. کاسه ای
  2. دیسکی
  • ترمز دیسکی مکانیکی: در نوع ترمز ماشین ، یک سیلندر مکانیکی به وسیله پدال ترمز توسط راننده فشرده می‌شود، و فشار روی دیسک ترمز تولید می‌شود که منجر به توقف چرخ می‌شود.

  • ترمز دیسکی هیدرولیکی: در اینجا، سیستم هیدرولیکی با استفاده از یک سیلندر هیدرولیکی فشرده می‌شود تا فشار روی دیسک ترمز اعمال شود. این نوع ترمز همچنین شامل ترمز دیسکی ABS می‌شود

  • ترمز کاسه‌ای یا ترمز بادی (Drum Brake) :یک نوع ترمز مکانیکی است که در بسیاری از خودروها و وسایل نقلیه دیگر استفاده می‌شود. در انوع ترمز ماشین از یک کاسه فلزی دایره‌ای به نام کاسه ترمز یا دیسک ترمز (Brake Drum) برای ایجاد اصطکاک و توقف چرخ‌ها استفاده می‌کند. ترمز کاسه‌ای معمولاً در چرخ‌های عقب خودروها استفاده می‌شود.
انواع-ترمز-دیسکی

انواع-ترمز-دیسکی

هیدرولیک:

سیستم هیدرولیک یک نوع سیستم انتقال قدرت است که بااستفاده از روغن یا مایع هیدرولیکی به منظور انتقال نیرو و انرژی میان اجزاء مختلف استفاده می‌کند. در این سیستم، نیرو به وسیله فشار مایع هیدرولیکی انتقال می‌یابد. این سیستم در بسیاری از صنایع و کاربردها، از جمله صنایع خودروسازی، ساختمانی، صنایع دریایی و بسیاری دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از ویژگی‌های سیستم هیدرولیک عبارتند از:

  • 1. فشار بالا: سیستم هیدرولیک قادر به تولید فشار بالا در مایع هیدرولیکی است که به انتقال نیروهای قوی از جمله بارها واندازه گیری توان  مکانیکی به اجزاء مختلف می‌پردازد.
  • 2. کنترل دقیق: سیستم هیدرولیک به کنترل دقیق نیروها و حرکات اجزاء امکان می‌دهد. این امر به عنوان یک مزیت بسیار مهم در بسیاری از کاربردها مانند روباتیک، ماشین‌آلات CNC و دستگاه‌های دقیق مطرح است.
  • 3. قابلیت انتقال نیرو در فواصل بزرگ: مایع هیدرولیکی به عنوان واسطه انتقال نیرو از یک نقطه به نقطه دیگر در فواصل بزرگ عمل می‌کند، بدون نیاز به مکانیسم‌های پیچیده و سنگین.
  • 4. انعطاف پذیری در طراحی: از آنجا که سیستم هیدرولیک قابلیت انعطاف بسیاری در طراحی و ساخت دارد، می‌تواند به طور مختصر در انواع مختلفی از برنامه‌ها و صنایع مورد استفاده قرار گیرد.
  • 5. عدم نیاز به اجزاء الکتریکی: برخلاف بسیاری از سیستم‌های الکتریکی، سیستم هیدرولیک به عدم نیاز به اجزاء الکتریکی در محیط‌های خاص امکان می‌دهد و عملکرد پایداری در محیط‌های مستعد برق‌گیری دارد.

از جمله کاربردهای معروف سیستم‌های هیدرولیک می‌توان به ترمزهای هیدرولیکی خودروها، لیفتراک‌ها، ماشین‌آلات ساختمانی، سیستم‌های جریان آب و صنایع نفت و گاز اشاره کرد.

روغن ترمز:

روغن ترمز، یک نوع مایع مخصوص است که در سیستم ترمز خودروها و سیستم‌های ترمز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع روغن با ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود برای عملکرد بهینه سیستم ترمز ضروری است. در ادامه، ویژگی‌ها و کاربردهای روغن ترمز را بیشتر بررسی می‌کنیم:

  • ویژگی‌های روغن ترمز:
    1. نقطه جوش بالا: روغن ترمز دارای نقطه جوش بالایی است که در دماهای بالا همچون ترمزگیری ناگهانی به مفید بودن آن کمک می‌کند.
  • 2. پایداری حرارتی: روغن ترمز دارای پایداری حرارتی بالاست و در شرایط دمایی متغیر کارایی خوبی دارد.
  • 3. مقاومت به اکسیداسیون: این روغن مقاومت خوبی در برابر اکسیداسیون (تجزیه تحت تأثیر اکسیژن هوا) دارد.
  • 4. عدم جذب رطوبت: روغن ترمز به طور کلی عدم جذب رطوبت از هوا را دارد تا جلوگیری از تشکیل رسوبات آبی در سیستم ترمز.

کاربردهای روغن ترمز:

– سیستم ترمز خودروها: روغن ترمز در سیستم ترمز خودروها به عنوان مایع ترمز استفاده می‌شود. این مایع توسط پمپ ترمز فشرده شده و به کالیپر‌ها (برای ترمز دیسکی) یا سیلندر‌ها (برای ترمز کاسه‌ای) منتقل می‌شود تا ترمز چرخ‌ها را فشرده کند.

– سیستم‌های ترمز صنعتی: روغن ترمز در سیستم‌های ترمز صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان مثال در ماشین‌آلات صنعتی، لیفتراک‌ها، وسایل نقلیه سنگین و دستگاه‌های صنعتی دیگر.

– سیستم‌های هیدرولیکی: این نوع روغن به عنوان مایع کارکردی در سیستم‌های هیدرولیکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند ماشین‌آلات ساختمانی و دستگاه‌های صنعتی با کاربردهای مختلف.

به طور کلی، روغن ترمز یکی از عناصر مهم در عملکرد سیستم ترمز خودروها و سیستم‌های صنعتی است و باید با دقت انتخاب و نگهداری شود تا کارایی و ایمنی مورد انتظار را داشته باشد.

"اهمیت- ترمز‌های -عالی -برای- ایمنی رانندگی: آشنایی با -انواع -ترمز‌ها"

“اهمیت- ترمز‌های -عالی -برای- ایمنی رانندگی: آشنایی با -انواع -ترمز‌ها”

سیلندراصلی یاپمپ زیرپا:

در سیستم ترمز خودرو، سیلندر اصلی و پمپ زیر پا (با نام‌های دیگر مانندپمپ ترمز) دو قسمت متفاوت هستند و وظایف مختلفی را انجام می‌دهند.

  • 1. سیلندر اصلی (Master Cylinder):
    – سیلندر اصلی یک قسمت از سیستم ترمز هیدرولیک خودرو است که در پدال ترمز در داخل اتاق راننده نصب می‌شود.
    – وظیفه سیلندر اصلی ایجاد فشار در مایع ترمز (معمولاً روغن ترمز) را دارد. وقتی راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، سیلندر اصلی فشار را به مایع ترمز منتقل می‌کند و این فشار به سیستم ترمز هیدرولیکی توزیع می‌شود.
  • – سیلندر اصلی دو کامر (کامر اصلی و کامر مساعدت) دارد که به ترتیب برای ترمز جلو و عقب استفاده می‌شوند. زمانی که فشار ترمز به کامر اصلی فشرده می‌شود، مایع ترمز از کامر اصلی به خطوط ترمز هیدرولیکی منتقل می‌شود.
  • 2. پمپ زیر پا (Brake Booster):
    – پمپ زیر پا یا ماسر سیلندر اصلی یک دستگاه افزایش دهنده فشار است که به سیستم ترمز مکانیکی یا هیدرولیکی وصل می‌شود.
    – وظیفه پمپ زیر پا افزایش قدرت فشاری که توسط راننده به پدال ترمز اعمال می‌شود را دارد. این کار با ایجاد فشار هوا یا هیدرولیکی درون یک فضای خنک که در پمپ زیر پا قرار دارد، انجام می‌شود.
    – پمپ زیر پا به عنوان یک عنصر کمکی استفاده می‌شود تا نیروی لازم برای فشردن سیلندر اصلی و ایجاد فشار در مایع ترمز را کاهش دهد. این امر به راننده کمک می‌کند تا ترمز را با کمترین نیروی فشاری اعمال کند.

 

سیلندر-خودرو

سیلندر-خودرو

به طور خلاصه، سیلندر اصلی و پمپ زیر پا هر دو در سیستم ترمز خودرو مهم هستند و با همکاری ترمز را به کار می‌برند. سیلندر اصلی فشار ترمز را ایجاد می‌کند و پمپ زیر پا به راننده در ایجاد این فشار به صورت آسانتر و کمتری نیروی فشاری کمک می‌کند.

انواع ترمز ماشین :

سیستم ترمزدوبل:

سیستم ترمز دوبل یک سیستم ترمز خودرو است که دارای دو سیلندر اصلی ترمز است، یکی برای ترمز چرخ‌های جلو و دیگری برای ترمز چرخ‌های عقب. این سیستم از دو سیلندر اصلی جداگانه برای ترمز کردن چرخ‌های جلو و عقب خودرو استفاده می‌کند و به این ترتیب افزایش ایمنی و کنترل در ترمزگیری فراهم می‌کند. اصلی‌ترین ویژگی‌های سیستم ترمز دوبل عبارتند از:

  • 1. توزیع قدرت ترمز:
    در سیستم ترمز دوبل، فشار ترمز به صورت مستقل بر روی چرخ‌های جلو و عقب کنترل می‌شود. این امکان را به راننده می‌دهد که توانایی تنظیم توازن و توزیع قدرت ترمز بین چرخ‌ها را داشته باشد، به ویژه در شرایط جاده مختلف و آب و هوایی متفاوت.
  • 2. کنترل بهتر در فرمان:
    با داشتن کنترل جداگانه برای ترمز چرخ‌های جلو و عقب، راننده می‌تواند بهتر و دقیق‌تر در فرمان و کنترل خودرو باشد، به ویژه در شرایط خطرناک و جاده‌های منحنی.
  • 3. افزایش عمر ترمز:
    توزیع قدرت ترمز به صورت مناسب می‌تواند به افزایش عمر ترمز و کاهش فرسایش ترمز‌ها کمک کند. این امر به صرفه‌ترین استفاده از ترمز‌ها را ایجاد می‌کند.
  • 4. افزایش ایمنی:
    سیستم ترمز دوبل به عنوان یک فناوری ایمنی تازه‌ترین تجهیزات و ایمنی در خودروها را فراهم می‌کند. این سیستم به راننده کمک می‌کند تا در مواقع خطرناک و جلوگیری از سقوط و از دست دادن کنترل بر روی جاده عمل کن

سیستم ترمز دوبل به عنوان یک پیشرفت تکنولوژیک در سیستم ترمز خودروها باعث بهبود عملکرد و ایمنی در رانندگی می‌شود و در خودروهای پیشرفته و ایمنی معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انواع-ترمز-ماشین

انواع-ترمز-ماشین

 ترمزکاسه ای:

ترمز کاسه‌ای (Drum Brake) یک نوع سیستم ترمز مکانیکی است که در بسیاری از خودروها و وسایل نقلیه دیگر استفاده می‌شود. این نوع ترمز از یک کاسه فلزی دایره‌ای به نام کاسه ترمز یا دیسک ترمز (Brake Drum) برای ایجاد اصطکاک و توقف چرخ‌ها استفاده می‌کند. ترمز کاسه‌ای معمولاً در چرخ‌های عقب خودروها استفاده می‌شود.

  • عملکرد ترمز کاسه‌ای به این شکل است:
  1. دسته ترمز یا پدال ترمز فشرده می‌شود: وقتی راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، یک سیستم مکانیکی از طریق کابل‌ها یا بازوهای مکانیکی فشار به کاسه ترمز انتقال می‌دهد.
  2. ترمز کاسه‌ای در حرکت قرار می‌گیرد: کاسه ترمز به صورت دایره‌ای حرکت می‌کند و به چرخ فشار اعمال می‌کند.
  3. ایجاد اصطکاک: این حرکت کاسه ترمز باعث می‌شود که پلاک‌های ترمز (ترمزکاسه) در داخل کاسه به سرعت چرخ چرخ دنده حرکت کنند و اصطکاکی بین پلاک‌های ترمز و کاسه ترمز ایجاد شود.
  4. توقف چرخ: این اصطکاک بین پلاک‌ها و کاسه ترمز باعث توقف چرخ و کنترل سرعت چرخ می‌شود.
  5. تخلیه هوا: هوای داخل کاسه ترمز تخلیه می‌شود و مایع ترمز (معمولاً روغن ترمز) به عقب جریان می‌یابد.
  • مزایا و معایب ترمز کاسه‌ای عبارتند از:
  • ساختار ساده: ترمز کاسه‌ای دارای ساختار ساده‌تری نسبت به ترمز دیسکی است، که می‌تواند از نظر تعمیر و نگهداری آسان‌تر باشد.
  • مقاومت به گرما: ترمز کاسه‌ای بهترین عملکرد را در شرایط بالای گرما و تغییرات حرارتی نسبت به ترمز دیسکی ارائه می‌دهد.
  • معایب:
  • کارایی محدودتر: ترمز کاسه‌ای عملکرد کمتری در کنترل سرعت و توقف فوری از خود نسبت به ترمز دیسکی دارد.
  • ایجاد حرارت: به دلیل ایجاد اصطکاک مستمر، ترمز کاسه‌ای به سرعت گرم می‌شود و ممکن است تاخیر در کارایی در شرایط حرارتی بالا ایجاد کند.

با توجه به ویژگی‌ها و نیازهای خودرو و شرایط رانندگی، ترمز کاسه‌ای یا ترمز دیسکی مناسب برای هر خودرو انتخاب می‌شود.

تفاوت-ترمز-کاسه ای--با-دیسکی

تفاوت-ترمز-کاسه ای–با-دیسکی

کفش و لنت ترمز:

  1.  کفشک ترمز (Brake Shoe): این قطعه ترمز در سیستم ترمز کاسه‌ای خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفشک ترمز به شکل یک بلون یا کفشک دو قسمتی است که بر روی کاسه ترمز درون کاسه ترمز نصب می‌شود. وقتی ترمز فعال می‌شود، کفشک‌های ترمز به سطح داخلی کاسه ترمز فشار می‌آورند و باعث ایجاد اصطکاک و توقف چرخ می‌شوند.

کفشک ترمز یکی از قطعات اصلی در سیستم ترمز کاسه‌ای است و باید به صورت دوره‌ای بررسی و تعویض شود تا عملکرد ترمز بهینه باقی بماند. توجه به وضعیت کفشک‌های ترمز و تعمیرات منظم آنها از نظر ایمنی رانندگی بسیار مهم است.

اگر سوال خاصی در مورد “کفشک ولنت خودرو” دارید یا اطلاعات بیشتری درمورد دوره های آموزش کارشناسی وتشخیص رنگ خودرو نیاز دارید، لطفاً سوال خود را با دقت توضیح از کارشناسان متخصص ما بپرسید تا شمارا به بهترین شکل راهنمایی کنند.

آشنایی- با انواع -ترمز‌ها-کفشک و-لنت-ترمز

آشنایی- با انواع -ترمز‌ها-کفشک و-لنت-ترمز

انواع سیلندرچرخ وسیستم کفشک بندی:

درمقاله:اهمیت ترمز‌های عالی برای ایمنی رانندگی: آشنایی با انواع ترمز‌ها به بررسی کامل سیستم ترمزهای خودرو اشاره شده است.

سیلندر چرخ و سیستم کفشک بندی دو عنصر مهم در سیستم ترمز کاسه‌ای (Drum Brake) در خودروها هستند. در سیستم ترمز کاسه‌ای، از کفشک‌ها به عنوان بلاک‌های ترمز استفاده می‌شود که بر روی دیسک ترمز (کاسه ترمز) فشار اعمال کرده و ترمز را به کار می‌برند. در ادامه، انواع سیلندر چرخ و سیستم کفشک بندی را توضیح می‌دهم:

  1. سیلندر چرخ ساده (Simple Wheel Cylinder):

    • سیلندر چرخ ساده یک نوع سیلندر ترمز است که دارای ساختار ساده‌تری است.
    • این نوع سیلندر دارای یک کامر تنها برای تولید فشار ترمز در یک طرف (برای ترمز کفشک‌های یکی از چرخ‌ها) است.
    • سیلندر چرخ ساده به صورت ترکیبی با سیلندر چرخ ساده دیگر برای کنترل ترمز چرخ‌های جلو و عقب استفاده می‌شود.
  2. سیلندر چرخ بندیکس (Bendix Wheel Cylinder):

    • سیلندر چرخ بندیکس دارای ساختار پیچیده‌تری است و به منظور افزایش عملکرد ترمز به کار می‌رود.
    • این نوع سیلندر دارای دو کامر مجزا برای تولید فشار ترمز در هر دو طرف (برای ترمز کفشک‌های هر دو چرخ) است.
    • سیلندر چرخ بندیکس به ترمز کفشک‌های چرخ‌های جلو و عقب اعمال فشار می‌کند و امکان تنظیم ترمز بهتری را فراهم می‌کند.

سیلندر چرخ بندیکس به دلیل قابلیت تنظیم بهتر ترمز و افزایش کارایی در ترمز‌گیری، در بسیاری از خودروها و وسایل نقلیه امروزی استفاده می‌شود. این نوع سیلندر بهبود عملکرد و ایمنی در ترمز‌گیری را ایجاد می‌کند. اما در برخی موارد و برخی از خودروهای کلاسیک، سیلندر چرخ ساده همچنان استفاده می‌شود. انتخاب نوع سیلندر چرخ بستگی به طراحی و نیازهای خودرو دارد.

سیلندر-ترمز-چرخ-خودرو

سیلندر-ترمز-چرخ-خودرو

   2. نوع دوبل دوطرفه:

سیلندر چرخ دوبل یک طرفه (Single-Sided Dual Wheel Cylinder) یک نوع سیلندر چرخ در سیستم ترمز کاسه‌ای (Drum Brake) است که دارای دو کامر (یا دو قسمت) مخصوص یک چرخ (یک طرفه) است. این نوع سیلندر برای کنترل ترمز کفشک‌های یکی از چرخ‌ها (معمولاً چرخ جلو یا عقب) به کار می‌رود. این سیلندر دوبل یک طرفه به صورت معمول بر روی چرخ‌های عقب خودرو استفاده می‌شود.

عملکرد سیلندر چرخ دوبل یک طرفه به این شکل است:

  1. فشار ترمز اعمال می‌شود: وقتی راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، فشار به سیلندر چرخ دوبل یک طرفه منتقل می‌شود.
  2.  کفشک‌های ترمز یکی از چرخ‌ها توسط سیلندر فشرده می‌شوند: سیلندر چرخ دوبل یک طرفه فشار را بر روی کفشک‌های ترمز یکی از چرخ‌ها (مثلاً چرخ جلو یا عقب) اعمال می‌کند.
  3.  ایجاد اصطکاک و توقف چرخ: این فشار به کفشک‌ها منتقل شده و باعث ایجاد اصطکاک بین کفشک‌ها و کاسه ترمز می‌شود. این اصطکاک باعث توقف و کنترل سرعت چرخ می‌شود.
  4. ترمزگیری در یک طرفه چرخ: این سیلندر چرخ تنها بر روی یک طرفه از چرخ کار می‌کند، به این معنا که ترمزگیری فقط در یک طرفه از چرخ ایجاد می‌شود.

سیلندر چرخ دوبل یک طرفه به عنوان یک قسمت از سیستم ترمز کاسه‌ای استفاده می‌شود و برای ترمز کفشک‌های یکی از چرخ‌ها استفاده می‌شود. این نوع سیلندر معمولاً در خودروهایی با سیستم ترمز کاسه‌ای و کنترل ترمز توزیع‌شده بر روی چرخ‌های جلو و عقب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن آخر:…. انواع ترمز‌ ماشین

 ترمز‌های عالی برای ایمنی رانندگی بسیار حیاتی هستند. آشنایی با انواع ترمز‌ها و نحوه عملکرد آنها می‌تواند به رانندگان کمک کند تا خودروهایشان را با کنترل بیشتری رانندگی کنند و در موقعیت‌های خطرناک سرعت کم کنند یا توقف کنند. از ترمز‌های دیسکی و کفشک‌های ترمز کاسه‌ای گرفته تا سیستم‌های ترمز دوبل و هیدرولیک، این تکنولوژی‌ها به افزایش ایمنی و کنترل در جاده‌ها کمک می‌کنند. حتی در شرایط بد آب و هوا و جاده‌های منحنی، ترمز‌ها می‌توانند زندگی رانندگان را نجات دهند. به عنوان راننده، همواره به تعمیر و نگهداری منظم ترمز‌های خودروتان توجه کنید تا همیشه بتوانید با اطمینان و امان رانندگی کنید.

منابع بیشتر :

https://www.parkers.co.uk/

https://www.autotalk.com/