انژکتور خودرو : چگونه کار میکند ؟
انژکتور خودرو :
تعمیر انژکتور خودرو می تواند به روش های مختلفی انجام شود. در صورتی که خرابی انژکتور جزئی باشد، می توان با تمیز کردن یا تعمیر آن، انژکتور را به حالت اولیه بازگرداند. اما در صورتی که خرابی انژکتور جدی باشد، ممکن است نیاز به تعویض آن باشد.
آنچه درباره انژکتور باید بدانید :
انژکتور یک قطعه مکانیکی یا الکترونیکی است که وظیفه تزریق سوخت به داخل سیلندرهای موتور را بر عهده دارد. اولین انژکتور توسط یک مهندس فرانسوی به نام لویی ناگارد در سال 1885 اختراع شد. این انژکتور برای موتورهای هواپیما استفاده می شد.برای آموزش دقیق و کاربردی انژکتور خودرو به صورت آنلاین میتوانید دوره کارشناسی خودرو
استفاده از انژکتور در موتور هواپیما :
انژکتور ناگارد از یک دیافراگم مکانیکی برای تزریق سوخت استفاده می کرد. این انژکتور در سال 1885 در هواپیمای Voisin استفاده شد. این هواپیما اولین هواپیمایی بود که از انژکتور استفاده می کرد.
در سال های بعد، انژکتورها به سرعت توسعه یافتند. در سال 1913، یک مهندس آلمانی به نام فریدریش زیمنس اولین انژکتور الکترونیکی را اختراع کرد. این انژکتور از یک آهنربای الکتریکی برای تزریق سوخت استفاده می کرد.در سال 1920، انژکتورها به طور گسترده ای در موتورهای هواپیما استفاده می شدند. انژکتورها باعث افزایش قدرت و کارایی موتورهای هواپیما شدند.در دهه 1950، انژکتورها برای اولین بار در خودروها استفاده شدند. اولین خودروی انژکتوری یک خودروی کادیلاک بود که در سال 1957 عرضه شد.
در دهه های بعد، استفاده از انژکتورها در خودروها به سرعت افزایش یافت. امروزه اکثر خودروهای جدید از انژکتور استفاده می کنند.
روش های تعمیر انژکتور خودرو عبارتند از:
- تمیز کردن انژکتور: در این روش، انژکتور از موتور جدا شده و با استفاده از مواد شوینده مخصوص، تمیز می شود.
- تعمیر انژکتور: در این روش، قطعات معیوب انژکتور تعویض یا تعمیر می شوند.
- تعویض انژکتور: در این روش، انژکتور معیوب با یک انژکتور سالم تعویض می شود.
روش تعمیر انژکتور خودرو توسط کارشناس متخصص تعیین می شود.برای اعزام کارشناس سیار خودرو در کارشناس کار پایتخت قیمت کارشناسی با نرخ اتحادیه محاسبه میگردد.
انژکتور ماشین در کدام قسمت قراردارد ؟
انژکتور ماشین یک قطعه مکانیکی یا الکترونیکی است که وظیفه تزریق سوخت به موتور خودرو را بر عهده دارد. انژکتورها معمولاً در بالای سیلندرهای موتور قرار می گیرند و با استفاده از یک پمپ سوخت، سوخت را به صورت پودر یا قطرات بسیار ریز به داخل سیلندرها تزریق می کنند.
محل دقیق قرارگیری انژکتورها به نوع سیستم سوخت رسانی خودرو بستگی دارد. در سیستم سوخت رسانی سنتی یا کاربراتوری، انژکتورها وجود ندارند و سوخت توسط کاربراتور به داخل سیلندرها تزریق می شود.
انواع سیستم سوخت رسانی و پاشش سوخت :
-
سیستم سوخت رسانی چند نقطه ای (MPFI):
- در این سیستم، یک انژکتور برای هر سیلندر وجود دارد. انژکتورها معمولاً در ورودی مانیفولد هوا قرار می گیرند.
2. سیستم سوخت رسانی مستقیم (GDI):
- در این سیستم، سوخت به صورت مستقیم به داخل سیلندرها تزریق می شود. انژکتورها معمولاً در بالای سیلندرها قرار می گیرند.
در برخی از خودروهای جدید، از سیستم سوخت رسانی ترکیبی استفاده می شود. در این سیستم، از انژکتورها در هر دو مکان ورودی مانیفولد هوا و داخل سیلندرها استفاده می شود.
3. سیستم سوخت رسانی ترکیبی :
در برخی از خودروهای جدید، از سیستم سوخت رسانی ترکیبی استفاده می شود. در این سیستم، از انژکتورها در هر دو مکان ورودی مانیفولد هوا و داخل سیلندرها استفاده می شود.
مزایای سیستم سوخت رسانی چند نقطه ای (MPFI) :
- کنترل دقیق تر نسبت سوخت و هوا
- کاهش مصرف سوخت
- کاهش آلایندگی
معایب سیستم سوخت رسانی چند نقطه ای (MPFI) :
- پیچیدگی بیشتر نسبت به سیستم سوخت رسانی کاربراتوری
- هزینه بالاتر
مزایای سیستم سوخت رسانی مستقیم (GDI) :
- بهبود عملکرد موتور
- کاهش مصرف سوخت
- کاهش آلایندگی
معایب سیستم سوخت رسانی مستقیم (GDI) :
- پیچیدگی بیشتر نسبت به سیستم سوخت رسانی چند نقطه ای
- هزینه بالاتر
- احتمال نشتی سوخت بیشتر
مزایای سیستم سوخت رسانی ترکیبی :
- ترکیبی از مزایای سیستم های سوخت رسانی چند نقطه ای و مستقیم
معایب سیستم سوخت رسانی ترکیبی :
- پیچیدگی بیشتر نسبت به سیستم های سوخت رسانی چند نقطه ای و مستقیم
- هزینه بالاتر
نکات مهم در مورد انژکتورها :
- انژکتورها باید در فواصل زمانی منظم، تمیز یا تعمیر شوند.
- استفاده از سوخت با کیفیت مناسب، از خرابی انژکتورها جلوگیری می کند.
- اگر خودروی شما دچار یکی از علائم خرابی انژکتورها شد، سریعاً آن را تعمیر یا تعویض کنید
علائم خرابی انژکتورها :
انژکتورها نقش مهمی در عملکرد موتور خودرو دارند و در صورت خرابی یا عملکرد نادرست، می توانند مشکلات مختلفی را برای موتور ایجاد کنند. برخی از علائم خرابی انژکتورها عبارتند از:
- افزایش مصرف سوخت
- کاهش قدرت موتور
- دود کردن موتور
- روشن نشدن موتور
- کارکرد ناقص موتور
- خاموش شدن خودکار موتور
اگر خودروی شما دچار یکی از این علائم شد، بهتر است هرچه سریعتر برای بررسی انژکتورها به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.
انژکتور خودرو چگونه کار میکند ؟
بدنه انژکتور:
بدنه انژکتور، قاب اصلی انژکتور را تشکیل می دهد و از جنس فلز یا پلاستیک ساخته شده است.
شیر ورودی:
شیر ورودی، سوخت را از ریل سوخت به داخل انژکتور هدایت می کند.
سوزن انژکتور چیست ؟
سوزن انژکتور یک قطعه مکانیکی یا الکترونیکی است که وظیفه تزریق سوخت به داخل سیلندرها را بر عهده دارد. سوزن انژکتور معمولاً از جنس فلز یا پلاستیک ساخته شده است و دارای یک سوراخ کوچک در انتهای خود است.
کارکرد سوزن انژکتور به شرح زیر است :
- سوخت از مخزن سوخت توسط پمپ سوخت به ریل سوخت منتقل می شود.
- ریل سوخت، سوخت را با فشار ثابتی نگه می دارد.
- ECU (واحد کنترل الکترونیکی) با دریافت اطلاعات از سنسورهای مختلف، مقدار سوخت مورد نیاز برای هر سیلندر را محاسبه می کند.
- ECU، فرمان پاشش سوخت را به سوزن انژکتور ارسال می کند.
- سوزن انژکتور، با باز شدن، سوخت را از انژکتور به داخل سیلندر تزریق می کند.
انواع سوزن انژکتور :
سوزن انژکتورها به دو دسته کلی تقسیم می شوند :
- سوزن انژکتور مکانیکی: این نوع سوزن انژکتورها با استفاده از یک دیافراگم مکانیکی، باز یا بسته می شوند.
- سوزن انژکتور الکترونیکی: این نوع سوزن انژکتورها با استفاده از یک آهنربای الکتریکی، باز یا بسته می شوند.
علائم خرابی سوزن انژکتور :
برخی از علائم خرابی سوزن انژکتور عبارتند از :
- افزایش مصرف سوخت
- کاهش قدرت موتور
- دود کردن موتور
- روشن نشدن موتور
- کارکرد ناقص موتور
- خاموش شدن خودکار موتور
اگر خودروی شما دچار یکی از علائم خرابی سوزن انژکتور شد، بهتر است هرچه سریعتر برای بررسی سوزن انژکتورها به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.
نکات مهم در مورد سوزن انژکتور :
- سوزن انژکتورها باید در فواصل زمانی منظم، تمیز یا تعمیر شوند.
- استفاده از سوخت با کیفیت مناسب، از خرابی سوزن انژکتورها جلوگیری می کند.
- اگر خودروی شما دچار یکی از علائم خرابی سوزن انژکتورها شد، سریعاً آن را تعمیر یا تعویض کنید.
مزایای خودرو های انژکتوری چیست ؟
تفاوت خودرو های انژکتوری و خودرو های کاربراتوری :
-
کاهش آلایندگی: انژکتورها سوخت را به صورت قطرات بسیار ریز تزریق می کنند. قطرات ریز سوخت به راحتی با هوا مخلوط می شوند و احتراق بهتری را ایجاد می کنند. احتراق بهتر باعث کاهش تولید آلاینده ها می شود.
- کاهش مصرف سوخت: انژکتورها نسبت به کاربراتور نسبت سوخت و هوا را به طور دقیق کنترل می کنند. کنترل دقیق نسبت سوخت و هوا باعث می شود که سوخت به طور کامل و با حداکثر کارایی سوزانده شود. سوزاندن کامل سوخت باعث کاهش مصرف سوخت می شود.
- افزایش قدرت موتور: انژکتورها باعث می شوند که سوخت به طور یکنواخت و دقیق به داخل سیلندرها تزریق شود. این امر باعث افزایش قدرت موتور می شود.
- افزایش عمر موتور: انژکتورها باعث می شوند که احتراق موتور به طور کامل انجام شود. احتراق کامل باعث کاهش فشار بر روی موتور و افزایش عمر آن می شود.
- شتاب گیری بهتر: انژکتورها باعث می شوند که موتور سریعتر به دور بالا برسد. این امر باعث شتاب گیری بهتر خودرو می شود.
- روشن شدن سریع تر موتور در هوای سرد: انژکتورها باعث می شوند که موتور در هوای سرد سریعتر روشن شود.
نحوه تشخیص اصالت انژکتور خودرو :
انژکتورها قطعات مهمی در سیستم سوخت رسانی خودرو هستند. انژکتورهای تقلبی می توانند باعث مشکلات مختلفی در خودرو شوند، از جمله:
- افزایش مصرف سوخت
- کاهش قدرت موتور
- دود کردن موتور
- روشن نشدن موتور
بنابراین، مهم است که هنگام خرید انژکتور، اصالت آن را بررسی کنید.
چند راه برای تشخیص اصالت انژکتور وجود دارد :
- بررسی شماره سریال: هر انژکتور دارای یک شماره سریال منحصر به فرد است. این شماره سریال باید در روی انژکتور حک شده باشد. شما می توانید با تماس با سازنده انژکتور، اصالت شماره سریال را بررسی کنید.
- بررسی کیفیت ساخت: انژکتورهای اصلی از مواد با کیفیت بالا ساخته شده اند. اگر انژکتوری که می خواهید خریداری کنید دارای کیفیت ساخت پایینی باشد، ممکن است تقلبی باشد.